Da, există vorba aia celebră că mașina se devalorizează cu 20% imediat ce ieși cu ea pe poarta dealerului.
Este adevarat, chiar și pentru simplul fapt că nu o mai poți vinde cu aceeași sumă pe care ai plătit-o.
Dar hai să vedem totuși dacă merită mai mult să îți cumperi o mașină folosită.
Să zicem că pe cea nouă ai da 15000 de euro.
Dacă vrei o mașină în stare bună, un second-hand similar nu ar trebui să fie mai vechi de 3-4 ani. Deci aproximativ același model de mașină ar trebui să coste aproximativ 8000 euro (mai multe cifre aici). Sigur, depinde de la marcă la marcă. Mașini relativ OK precum Renault se devalorizează repede in câtiva ani. În schimb românii ar cumpăra cu ochii închisi un Golf de 10 ani. Să zicem totuși 40% devalorizare in 4 ani.
Ce pierzi plătind jumătate din prețul mașinii?
În primul rând garanția, care variază de la 3 ani la 7 ani pentru unele coreene sau japoneze.
Apoi, avantajul motorizării moderne. De la an la an apar motoare și hibride tot mai puțin poluante. Apoi, taxele de poluare vor continua să crească, e inevitabil.
Aș mai menționa design, dotările de siguranță, și de confort, dar aici sunt multe variabile care diferă de la un model la altul.
Ce câștigi dacă dai cu cateva mii de euro mai puțin? Foarte mult, daca reușești să dai peste o mașină decentă, care își face treaba bine și te duce unde vrei în siguranță.
Iar aici își bagă dracul coada. Problema cu second-hand este că sunt foarte multe cazane pe piață. E plin de hârburi forjate, lovite și reparate, chiar și printre mașinile relav noi. Să găsești o mașină bună este o loterie, daca nu ai un prieten foarte priceput sau măcar un prieten samsar. Îți trebuie mult timp liber să cauți ce vrei și să verifici bine ce găsești. Iar în Romania, loteria asta poate semnăna cu ruleta rusească.
Da, valoarea unei mașini scade cu 20% la sută în prima zi, dar câte mașini din astea găsești de vânzare? Dacă mi-aș lua o mașină second, m-aș asigura că diferența de preț acoperă timpul pierdut și riscurile pe care mi le asum, plus eventualele cheltuieli cu reparații ulterioare.